Eldre mann med halvgrått, kort hår stående foran en lyseblå og hvit vegg. Noen eventyrlignedne figurer i gull på veggen bak. Han lener seg til et rekkverk i gull med høyre hånd. Svart T-skjorte med mørkegråjakke over. Blå jeans. Foto.

Lidenskap for lyd

På DNS er det en rekke elementer som kommer sammen for å skape en god teateropplevelse for publikum. Et av disse elementene er lydteknikken, som spiller en avgjørende rolle i å forsterke atmosfæren, understreke dramatiske øyeblikk og skape moderne teatermagi.

Bjarte Andre Våge, leder for lydavdelingen på DNS.

1. juni 2023

Menneskene

  • Det lydtekniske arbeidet på teateret involverer alt fra mikrofonbruk til lydeffekter og akustisk bearbeidelse av teaterrommet.
  • En av hovedoppgavene til lydteknikere på teateret er å sikre at dialogen mellom skuespillerne er tydelig og hørbar for publikum.
  • Noe av det de er mest opptatt av er å få etablert best mulige akustiske forhold på de ulike scenene.
  • En løsning de også håper å kunne bli en del av i løpet av Moderniseringsprosjektet er såkalt objektorientert lyd. Det innebærer å styre lyden slik at publikum opplever at den kommer fra skuespilleren på scenen, og ikke fra høyttaleren som er nærmest.

 

Det lydtekniske arbeidet på teateret involverer alt fra mikrofonbruk til lydeffekter og akustisk bearbeidelse av teaterrommet. Det er et omfattende felt som krever teknisk kunnskap, kreativitet og samarbeid for å oppnå et best mulig resultat. En av hovedoppgavene til lydteknikere på teateret er å sikre at dialogen mellom skuespillerne er tydelig og hørbar for publikum.

– I dagens moderne teaterverden blir lydteknikk stadig mer sofistikert. Ulike former for digital lydbehandling gir nye muligheter for å skape enda mer imponerende teateropplevelser. Publikum er mer kresne og kvalitetsbevisste enn de var for 10 år siden, så det setter helt andre krav til den tekniske avviklingen av stykkene, sier Bjarte Andre Våge, leder for lydavdelingen.

Essensiell akustikk

Et annet viktig aspekt av lydteknikken på teateret er akustisk design. Teaterrommet må være konstruert på en måte som tillater optimal lydgjengivelse. Akustiske paneler, diffusorer og reflektorer kan brukes for å kontrollere etterklang og refleksjoner, slik at lyden spres jevnt og tydelig i hele salen. Dette er spesielt viktig for å sikre at publikum i alle deler av teateret kan oppleve lyden på en balansert måte, uavhengig av hvor de sitter.

– Store scene er bygd for akustisk tale. Mange skuespillere fra gamleskolen mener jo at noe av kunsten ligger i å kunne projisere stemmen sin effektivt. Samtidig har vi helt andre verktøy til å hjelpe dem til å bli hørt enn man hadde for 40 år siden. Nå til dags forventer man for eksempel å kunne høre dialogen fra scenen like tydelig uavhengig av hvor du sitter i salen, sier lydtekniker Rune Bjorøy.

Noe av det de er mest opptatt av er å få etablert best mulige akustiske forhold på de ulike scenene. – Ventilasjonsanlegg og forskjellig elektrisk utstyr på Store Scene lager rett og slett en del bakgrunnsstøy som vi burde fått fjernet. Vi trenger stille scener, det vil blant annet gjøre det lettere å spille helt akustisk, sier Bjarte.

Objektorientert lyd

En løsning de håper å kunne bli en del av i løpet av Moderniseringsprosjektet er såkalt objektorientert lyd. Det innebærer å styre lyden slik at publikum opplever at den kommer fra skuespilleren på scenen, og ikke fra høyttaleren som er nærmest.

– Det vil gi en mer realistisk opplevelse. Det er teknologi som fungerer veldig bra i teatersammenheng, så det er absolutt noe vi bør få på plass, slår Bjarte fast.

Følger utviklingen

Lydteknikerne samarbeider tett med regissører, scenografer, lysdesignere og skuespillere for å forstå visjonen for produksjonen og finne de beste løsningene for å realisere den. Det innebærer at lydteknikerne må tenke i mer enn et 40-års perspektiv når de vurderer hvilke løsninger man skal velge.

– Som alle teatre er vi jo avhengige av å følge utviklingen. Vi ligger litt bakpå på en del områder i dag rent teknologisk, og vi må rigge oss på en måte som gjør at vi kan levere det som publikum forventer av oss – også i fremtiden, avslutter Bjarte.