Mann med grått hår og skjegg står ved et gjerde med grønne løvtrær i bakgrunnen. Han har svart hettejakke og briller på hodet. foto

Med hodet fullt av teaterteknikk

Overscenemester Frank Bjørø går inn i moderniseringen av DNS med en lang ønskeliste og hodet fullt av teaterteknikk.

Mann med grått hår og skjeegg står ved et gjerde med grønne løvtrær i bakgrunnen. Han har svart hettejakke og briller på hodet.
Overscenemester på DNS, Frank Bjørø.

27. oktober 2023

Menneskene

  • Overscenemester Frank Bjørø blir en viktig brikke inn i prosjektet når all teaterteknikk skal få et skikkelig løft på DNS. 
  • Sceneteknisk utstyr er komplisert og legger premissene for resten av huset. Mye utstyr skal snakke sammen og mye må lages på bestilling. 
  • -For å lykkes med prosjektet kreves god kartlegging av alle behov, og en god medvirkningsprosess for alle brukerne, sier Frank.

Frank har som oppgave å koordinere det komplekse samspillet mellom scene, rekvisitter, kostymer og teknisk team. Rollen som overscenemester kombinerer teknisk kompetanse, organisatorisk forståelse og kreativ problemløsningsevne.

– Jobben min er å fange opp alle scenografens ønsker som relaterer seg til scenerigging, og så langt det lar seg gjøre oversette ønskene til praktisk handling. Vi er praktisk talt inne i en maskin, der gulv og tak beveger seg. Teaterteknikken er spennende, og den svirrer rundt i hodet mitt hele tiden, sier Frank som også har ansvar for sceneavdelingen og dens 12 medarbeidere.

Komplisert
Men nå blir overscenemesteren inntil videre hentet inn i Moderniseringsprosjektet. Om ikke lenge skal nemlig innkjøp av sceneteknisk utstyr ut på anbud, og da trenger prosjektet Franks 35 år lange erfaring fra teaterscenen.

– Sceneteknisk utstyr er kompliserte greier som legger premissene for resten av huset. Det er masse utstyr som skal snakke sammen, og mye må lages på bestilling. Vi har tre scener som skal ha nytt utstyr, og den ene scenen vet vi ikke hvor skal være ennå. Det er veldig spennende og litt skummelt, men jeg gleder meg til å komme i gang med dette, sier Frank.

Lang ønskeliste
Han har en lang ønskeliste over ting som kan bli større, bedre, kjappere og mer pålitelig, men er forberedt på at det han drømmer om ikke alltid er oppnåelig når et over 100 år gammelt teater skal moderniseres. Selv skulle Frank gjerne ha sett mer av hvilke løsninger andre kulturinstitusjoner har gått for, men han er trygg på at det gode samarbeidet med de erfarne scenetekniske rådgiverne vil gi gode svar på hva som er mulig å realisere.

– Du får ikke alt du peker på, og det aksepterer vi så lenge det er en forståelig forklaring, sier Frank, som først og fremst ønsker seg en scene som gir god støtte til skuespillerne, slik at disse kan gi publikum «wow! – opplevelser».

Nye koster
For å lykkes med prosjektet kreves god kartlegging av alle behov, og en god medvirkningsprosess for alle brukerne. I tillegg må samarbeidet mellom fagfolk, arkitekter og kommunale og offentlige instanser funger. Det er menneskene som er nøkkelen til suksess, mener Frank.

– Det er mange nye koster, fra øverste hold med kulturminister, styreleder og teatersjef. Det er veldig kjekt å få inn Solrun, det er det mange som mener. Vi har jobbet sammen tidligere, så jeg kjenner hennes kvaliteter. Prosjektledelsen har jeg også bare gode tanker om. De har ønsket meg velkommen fra første stund. Det er lærerikt for meg å jobbe i en slik prosess.