Bak scenen – der håndverk møter høyteknologi
De står bak hver kulisse, hvert løft og hvert skift i scenebildet. Nå bygger sceneavdelingen teater på midlertidige arenaer – mens de forbereder seg på en ny teknologisk æra.
En artikkel i serien «I kulissene» – om de som gjør forestillingene mulig.
- desember
Nyheter
OPPSUMMERT
I 2020 fikk DNS innvilget investeringstilskudd fra ordningen om Nasjonale kulturbygg.
Tilskuddene til nasjonale kulturbygg skal bidra til bygninger og lokaler for institusjoner og tiltak med en nasjonal oppgave, en landsomfattende funksjon eller en viktig landsdelsfunksjon.
Formålet med prosjektet er å skape et moderne teater for de kommende 50 årene med forsvarlig drift, gode arbeidsforhold iht HMS forskrifter, i et teaterhus som gjennom universell utforming skal kunne ta imot publikum og ansatte med nedsatt funksjonsevner.
DNS skal moderniseres, med nye tekniske muligheter knyttet til scenekunsten, oppdatert universell utforming og bedre komfort og fasiliteter for de besøkende.
Den Nationale Scene AS skal selv være byggherre og ansvarlig for byggeprosjektet.
I en periode vil teateret være stengt, og forestillingene vil spilles andre steder.
Tilskuddet til Moderniseringsprosjektet har en ramme på 664 millioner kroner.
Prosjektet ble etablert i 2021 og er planlagt avsluttet i løpet av 2026.
De bygger, løfter og justerer – og sørger for at alt står på riktig plass idet lyset treffer scenen. Sceneavdelingen er teatrets praktiske maskineri, der håndverk møter høyteknologi og alt må fungere i perfekt samspill.
Bak forestillingene står et lag med scenemestere og sceneteknikere som får kulisser, møbler og sceneløsninger til å henge sammen – både i tid og rom. Når teppet går opp, skal alt være klart.
Nye scener, nye utfordringer
Under moderniseringen av teaterhuset har sceneavdelingen en annerledes hverdag. Forestillingene spilles på midlertidige scener, og mye av det som før var rutine, må løses på nye måter.
Å flytte produksjoner ut av huset betyr ikke bare å frakte kulisser og rekvisitter, men også å skape velfungerende arbeidsplasser fra bunnen av.
– På Dikkedokken måtte vi ordne alt fra pauserom til toaletter før vi i det hele tatt kunne rigge scenen, forteller avdelingsleder Frank Bjørø. Det er mange små detaljer som må på plass for at alt skal fungere.
Mellom logistikk og kreativitet
Hverdagen veksler mellom fysisk arbeid og presis planlegging. Sceneavdelingen samarbeider tett med verksteder, konstruktører og scenografer for å realisere scenebildet. Oppgavene spenner fra tunge løft og montering til detaljarbeid som krever både kreativitet og nøyaktighet.
– Det handler om å finne løsninger – og om å få alt til å gli. Når publikum ser en sømløs forestilling, betyr det at vi har gjort jobben vår, sier Bjørø.
Sikkerhet står alltid øverst på listen. Før prøvene starter, går teamet gjennom scenemaskineri og alle rekvisitter, for å sikre at alt fungerer trygt og som planlagt.
Et nytt maskineri venter
Når teateret igjen åpner dørene, møter sceneavdelingen et helt nytt sceneteknisk landskap. Det moderniserte scenehuset får avanserte heiser og løftesystemer som vil forandre måten de jobber på.
– Det blir mindre manuelt arbeid, men langt mer teknologi, og med det får vi nye muligheter til å skape visuelle effekter og wow-øyeblikk som tidligere ikke var mulig, sier Bjørø.
Etter måneder med logistikk, transport og improvisasjon ser gjengen i sceneavdelingen frem til den dagen de kan flytte «hjem» igjen.
Når tiden er inne, vil en ny hverdag – og et oppgradert maskineri – bidra til å løfte teateropplevelsen til nye høyder.
Tidligere artikler i denne serien:
- I kulissene – menneskene som gjør forestillingen mulig