Scenemaskineriet – fra tradisjonelt til toppmoderne
En artikkel i serien «I kulissene» – om de som gjør forestillingene mulig.
Akkurat nå står Store Scene som et enormt, åpent rom – seks etasjer høyt, ribbet for alt. Ingen heiser. Ingen wirer. Ingen motorer.
24. November
Nyheter
OPPSUMMERT
I 2020 fikk DNS innvilget investeringstilskudd fra ordningen om Nasjonale kulturbygg.
Tilskuddene til nasjonale kulturbygg skal bidra til bygninger og lokaler for institusjoner og tiltak med en nasjonal oppgave, en landsomfattende funksjon eller en viktig landsdelsfunksjon.
Formålet med prosjektet er å skape et moderne teater for de kommende 50 årene med forsvarlig drift, gode arbeidsforhold iht HMS forskrifter, i et teaterhus som gjennom universell utforming skal kunne ta imot publikum og ansatte med nedsatt funksjonsevner.
DNS skal moderniseres, med nye tekniske muligheter knyttet til scenekunsten, oppdatert universell utforming og bedre komfort og fasiliteter for de besøkende.
Den Nationale Scene AS skal selv være byggherre og ansvarlig for byggeprosjektet.
I en periode vil teateret være stengt, og forestillingene vil spilles andre steder.
Tilskuddet til Moderniseringsprosjektet har en ramme på 664 millioner kroner.
Prosjektet ble etablert i 2021 og er planlagt avsluttet i løpet av 2026.
Men stille er det ikke. Det jobbes for fullt, og når moderniseringen er ferdig, fylles scenerommet igjen – denne gangen med et toppmoderne scenemaskineri som vil forvandle både arbeidsdagen bak scenen og opplevelsen for publikum.
Scenemaskineriet er teatrets motor. Det gjør det mulig å flytte kulisser på sekunder, løfte lysrigger sømløst – og la skuespillere «forsvinne» ned i gulvet. Nå får Store Scene en ny motor, bygget for fremtiden.
Fra manuell kraft til presis teknologi
Før hadde Store Scene 48 trekk – de fleste styrt for hånd. Det krevde både styrke, erfaring og presisjon. Nå blir alt motorisert: 51 trekk over scenen og 7 trekk i salen. Antallet punkttrekk øker fra 2 til 12, og de blir flyttbare – slik at scenen kan forandres raskere og mer fleksibelt enn noen gang.
For regissører og scenografer betyr det en helt ny frihet til å bygge, løfte og forvandle rommet underveis i en forestilling.
Nye muligheter over og under scenen
Høyt oppe i snorloftet får alt en ny struktur – ryddigere og mer tilgjengelig. Nye lysbroer gir bedre kontroll, og når de gamle prosceniumssøylene fjernes, åpnes scenen både fysisk og visuelt.
Under scenen bygges orkestergraven om med moderne løftebord. Den nye dreiescenen får en diameter på 10,8 meter, med to ringer som kan rotere hver sin vei.
Fire nye løftebord kan heve og senke scenegulvet – og nye luker åpner for raske entreer og sortier. Resultatet er en fleksibel scene med nesten uante muligheter for dynamiske og spektakulære sceneskift.
Magi i ny drakt
For publikum betyr oppgraderingen at forestillingene kan forvandles raskere og mer sømløst – med visuelle effekter som tidligere var vanskelige eller rett og slett teknisk umulige.
Når det nye scenemaskineriet står klart, vil Store Scene få et løft – både teknisk, kunstnerisk og magisk.
I neste artikkel skal vi møte sceneteknikerne – de som skal styre det nye systemet i praksis. De som holder i tauene, trykker på knappene – og sørger for at alt bak scenen fungerer slik at magien kan oppstå foran deg.
Neste del: menneskene bak maskineriet
Se også artikkelen: Teknisk løft kan gi ny teatermagi